GŁOS O FONTANNACH W RADOMIU

Obraz Vlad Ropotica z Pixabay.com

Uzupełniając ankietę dotyczącą przebudowy placu miejskiego w samym sercu XIX-wiecznego Śródmieścia Radomia, trudno nie zauważyć, że proponowane pytania są dalekie od kluczowych zagadnień związanych z przyszłością tego miejsca. Skupiają się one na szczegółach, takich jak rodzaj ławek czy oświetlenia (którego obecnie w tym miejscu brakuje), pomijając fundamentalne pytanie: co ten plac ma reprezentować i jakie powinno być jego znaczenie dla mieszkańców i wizerunku miasta ?

Historia miejsca – od zbiornika pożarowego do miejskiego wodotrysku: plac, o którym mowa, przeszedł wiele przeobrażeń. W czasach okupacji znajdował się tu otwarty zbiornik przeciwpożarowy, który w epoce PRL-u zamieniono na miejskie fontanny. W III RP przestrzeń tę przekształcono w mini placyk z amfiteatrem i skromną dekoracją wodną w postaci wodotrysków. Każda z tych funkcji na swój sposób wpisała się w miejską tkankę i historię tego miejsca, jednak żadna nie nadała mu szczególnego prestiżu czy wyjątkowości, która mogłaby wyróżniać Śródmieście Radomia na tle innych miast.

Potrzeba wizji – krok w stronę wielkości: obecnie pojawia się okazja, by na nowo zdefiniować tę przestrzeń i nadać jej symboliczne znaczenie. Zamiast koncentrować się na drobnych elementach wyposażenia, warto rozpocząć od odpowiedzi na pytanie o tożsamość placu. W mojej opinii, kluczowym krokiem powinno być ogłoszenie konkursu architektoniczno-rzeźbiarskiego, który pozwoliłby wyłonić projekt placu z efektem "WOW" – przestrzeni, która nie tylko zachwyci mieszkańców, ale stanie się wizytówką Radomia.

Barokowa fontanna inspirowana Jackiem Malczewskim: propozycją, która mogłaby pogodzić tradycję z nowoczesnością, jest stworzenie monumentalnej Barokowej Fontanny, która wpisywałaby się w eklektyczną architekturę XIX-wiecznego Śródmieścia. Fontanna mogłaby nawiązywać do symbolizmu obecnego w twórczości Jacka Malczewskiego – jednego z najwybitniejszych polskich malarzy, który urodził się w Radomiu. Zastosowanie motywów z jego obrazów, takich jak fantastyczne postacie czy alegoryczne przedstawienia, mogłoby nadać placowi wyjątkowy charakter i wyróżnić go na mapie Polski.

Dziedzictwo Traktu Lubelskiego: plac ten nie jest odosobnioną przestrzenią – to element większej całości, historycznie związany z ulicą Żeromskiego i dawnym Traktem Lubelskim. Warto, by przyszła koncepcja uwzględniała tę ciągłość historyczną, łącząc dawną funkcję komunikacyjną z nowoczesną przestrzenią miejską.

Wezwanie do działania: aby taka transformacja mogła się dokonać, kluczowe jest zaangażowanie mieszkańców i ekspertów w proces twórczy. Organizacja konkursu plastycznego na koncepcję placu pozwoliłaby na wyłonienie najlepszych pomysłów i wypracowanie przestrzeni, która stanie się powodem do dumy nie tylko dla Radomia, ale i na mapie Polski. Nie pozwólmy, by ta szansa została zmarnowana na półśrodki i przypadkowe rozwiązania. Stwórzmy coś wyjątkowego, co stanie się symbolem miasta!

Obraz PublicDomainPictures z Pixabay.com 


Plac miejski to nie tylko meble miejskie, oświetlenie, drzewa czy fontanny. To całość przestrzeni wyznaczonej przez architekturę – ściany kamienic, pierzeje ulic – oraz przez elementy niematerialne: zmieniające się w ciągu dnia i roku światło, akustykę, poczucie harmonii, a także odczucia jego użytkowników i przechodniów. Plac powinien być przestrzenią, która spaja niedokończoną strukturę miasta, jaką jest Śródmieście Radomia, tworząc w niej porządek i estetykę. Jednym z kluczowych aspektów placu miejskiego jest światło – zarówno naturalne, jak i sztuczne. Nie może ono oślepiać ani być zbyt słabe. W letnie południa nie powinno "palić", zaś nocą ma pełnić funkcję użytkową, zapewniając bezpieczeństwo bez naruszania ciszy nocnej i komfortu mieszkańców pobliskich kamienic. Plac powinien funkcjonować w trybach dostosowanych do różnych pór dnia i roku, uwzględniając potrzeby wszystkich użytkowników – mieszkańców, przechodniów i turystów. Plac 3V (nazwa robocza, nawiązująca do historii miejsca) wymaga zagospodarowania, które podniesie jakość przestrzeni, a nie ją zdegraduje. Jego eklektyczny charakter, odziedziczony po poprzednich pokoleniach, jest unikalnym dziedzictwem, które należy zachować, uzupełnić i poprawić, jednocześnie unikając przypadkowych decyzji, które mogłyby zniszczyć tę przestrzeń. Plac miejski to także dziedzictwo i historia – przestrzeń, która łączy przeszłość z przyszłością. Projektowanie placu powinno uwzględniać jego znaczenie dla regionu i miasta, tworząc miejsce wyjątkowe i harmonijne, które będzie inspirować kolejne pokolenia. Plac miejski to nie tylko funkcjonalność, ale również doznanie estetyczne. To przestrzeń, która powinna zachwycać nawet podczas krótkiego przejścia, łączyć elementy historyczne z nowoczesnością i odpowiadać na potrzeby wszystkich użytkowników. O takich placach napisano już wiele – każdy z nich to skomplikowane zagadnienie, wymagające dogłębnego przemyślenia. Zagospodarowanie placu w Śródmieściu Radomia powinno być krokiem naprzód – poprawić jego jakość, wzmocnić tożsamość miejsca i stworzyć przestrzeń, która stanie się symbolem Radomia. Musimy działać z troską o każdy detal, by podjąć wyzwanie poprzednich pokoleń i dokończyć dzieło, które nam pozostawili, nie zapominając o naszej odpowiedzialności: nie spartolić tego!

Fontanna – więcej niż funkcja, symbol miasta: fontanny, zrodzone z funkcjonalnych potrzeb, od zawsze pełniły rolę ważniejszą niż tylko dostarczenie wody. W starożytnym Rzymie były symbolem potęgi imperium i gwarancją władzy cesarzy. Woda płynąca akweduktami do Wiecznego Miasta była darem dla jego mieszkańców, podkreślając siłę i sprawność państwa. Ale miejsca, gdzie można było ją czerpać, nie mogły być zwykłe – musiały odzwierciedlać majestat i piękno Rzymu. Tak użytkowe zbiorniki zamieniły się w dzieła sztuki, a fontanny stały się nieodłącznym elementem miejskiego krajobrazu. Z czasem Rzymianie dostrzegli jeszcze jedną, mniej oczywistą zaletę fontann: zbawienną bryzę, która tworzyła wokół nich mikroklimat. W upalne dni chłodziły powietrze, a ich szum dodawał uroku i spokoju ciasnym uliczkom miasta. W ten sposób proste, funkcjonalne urządzenie przekształciło się w element symboliczny – piękny, dostojny i dominujący nad otoczeniem.

Estetyka fontanny – piękno w służbie funkcji: czy fontanna może być prosta, skoro spełnia tak wiele ról? Oczywiście, że nie. Musi przyciągać uwagę, wyróżniać się na tle otaczających budynków, dominować nad detalami pierzei i definiować przestrzeń. To nie jest "mebel miejski" – to serce placu i jego najbardziej rozpoznawalny element. Niestety, współczesne rozwiązania, takie jak bramki wodne, choć funkcjonalne, nie mają tej symbolicznej siły, którą posiadały fontanny barokowe czy renesansowe.

Wyzwanie dla Radomia – fontanna w niedokończonym placu: w Radomiu stworzenie takiej fontanny jest zadaniem szczególnie wymagającym, bo Plac 3V, mimo swoich historycznych tradycji, pozostaje placem niedokończonym. Brak wschodniej pierzei oraz części zachodniej, przy ulicy Focha, sprawia, że przestrzeń jest wizualnie niepełna. To dodatkowe wyzwanie – jak stworzyć coś, co nie tylko dopełni brakujący element, ale stanie się jego dominantą i wizytówką?

Fontanna jako symbol: Radom potrzebuje fontanny, która będzie czymś więcej niż ozdobą – musi to być dzieło sztuki, które swoim pięknem i stylem podkreśli tożsamość miasta. Barokowa fontanna, inspirowana dawnymi wzorcami, ale wpisana w kontekst współczesny, mogłaby stać się punktem odniesienia, miejscem spotkań i symbolem, który na nowo zdefiniuje plac miejski. Jej funkcjonalność – chłodzenie powietrza i nawilżanie w upalne dni – mogłaby iść w parze z estetyką na najwyższym poziomie, nawiązując do tradycji wielkich miast europejskich. Stworzenie takiej fontanny to zadanie wyjątkowo odpowiedzialne. Wymaga wyczucia, wiedzy i woli, by miejsce o tak długiej historii wreszcie osiągnęło swoją pełnię. W Radomiu, gdzie plac czeka na swoje ostateczne domknięcie, nie możemy pozwolić sobie na półśrodki. Fontanna nie może być przeciętna – musi stać się ikoną.

Obraz DEZALB z Pixabay.com


Konkurs – dlaczego ogólne pytanie to za mało?
Pomysł organizacji konkursu na zagospodarowanie placu miejskiego wydaje się trafny, ale sposób, w jaki to zagadnienie zostało przedstawione w ankiecie, pozostawia wiele do życzenia. Konkurs to pojęcie bardzo szerokie, a jego forma ma ogromne znaczenie dla efektu końcowego. Zamiast ogólnego zapytania o potrzebę konkursu, należy jasno sprecyzować jego charakter, zakres i cel. 

Konkurs może przybrać różne formy, z których każda odpowiada innym potrzebom:
  • Realizacyjny – zmierza do wyłonienia projektu, który zostanie zrealizowany w konkretnych warunkach technicznych i budżetowych.
  • Koncepcyjny – skupia się na wypracowaniu ogólnego pomysłu, który może wymagać dalszych prac projektowych.
  • Ideowy – otwiera pole do twórczej interpretacji, często bez konieczności późniejszej realizacji.
Każdy z tych konkursów może mieć inną grupę docelową. Czy powinien być otwarty dla wszystkich zainteresowanych sztukami wizualnymi? Czy powinien być zamknięty, skierowany jedynie do architektów z odpowiednimi kwalifikacjami, np. zrzeszonych w Izbie Architektów? Czy dopuszczamy interdyscyplinarne zespoły, łączące architektów, artystów i projektantów?

Równie istotne jest określenie zasięgu konkursu:
  • Lokalny – angażuje społeczność miasta i regionu, ale ogranicza potencjał różnorodności podejść.
  • Krajowy – otwiera konkurs na twórców z całej Polski, co zwiększa konkurencję i prestiż wydarzenia.
  • Międzynarodowy – może przyciągnąć najlepsze pomysły z całego świata, ale wymaga większych nakładów organizacyjnych i finansowych.
Cel konkursu – co chcemy osiągnąć?
Najważniejszym pytaniem, na jakie konkurs ma odpowiedzieć, jest jego cel. Czego szukamy?
  • Idei – która nada kierunek całemu projektowi placu i będzie punktem wyjścia dla kolejnych etapów.
  • Opowieści – narracji wpisującej się w historię miejsca i tożsamość Radomia.
  • Formy i dominanty – symbolu, który będzie definiował plac, np. monumentalnej fontanny.
Konkurs to poważne narzędzie. Organizacja konkursu to złożone zagadnienie, wymagające przemyślenia i precyzji. To nie tylko wybór formy czy grupy uczestników, ale również określenie kryteriów oceny i zapewnienie transparentności całego procesu. Ogólne pytanie w ankiecie, pozbawione kontekstu i szczegółów, jest niepoważne i nie oddaje złożoności tego wyzwania. Jeśli chcemy, by Plac 3V w Radomiu stał się wizytówką miasta, musimy podejść do tego procesu z należytą starannością. Konkurs nie może być formalnością – powinien być kluczowym narzędziem w dążeniu do stworzenia przestrzeni wyjątkowej, która połączy historię z nowoczesnością i stanie się powodem do dumy mieszkańców.

1. Konkurs Ideowy
Pierwszym etapem powinien być Konkurs Ideowy, którego celem jest wypracowanie narracji lub literackiej opowieści historycznej i regionalnej w formie tekstowej. Ta opowieść stanowiłaby wytyczną dla kolejnych etapów, kładąc fundamenty pod przyszłe decyzje plastyczne i architektoniczne.

Wytyczne do konkursu ideowego:
  • Uwarunkowania przestrzenne placu: analiza jego obecnego kształtu, proporcji i kontekstu.
  • Historia miejsca: uwzględnienie tradycji, znaczenia historycznego i społecznego placu w Śródmieściu Radomia. 
  • Funkcje placu: definicja kluczowych elementów, takich jak fontanny, arkady wschodniej pierzei (z możliwością ich wykorzystania na cele techniczne, np. pomieszczenia obsługujące fontanny oraz toalety miejskie). 
  • Forma narracji: opowieść w duchu lokalnych tradycji i historii, będąca inspiracją dla przyszłych wizji artystycznych.

2. Konkurs Plastyczny
Kolejnym etapem byłby otwarty, koncepcyjny, międzynarodowy konkurs plastyczny, który umożliwi swobodę w kreacji form artystycznych, uwzględniając wytyczne z Konkursu Ideowego.

Założenia konkursu plastycznego:
  • Otwarty charakter: skierowany do szerokiego grona twórców z różnych branż wizualnych – architektów, artystów, projektantów, rzeźbiarzy. 
  • Swoboda wyboru formy: uczestnicy mogą zaproponować rozwiązania w przynajmniej trzech kategoriach ocenianych osobno:
    • Nagroda Jury – ocena profesjonalistów.
    • Nagroda dla Studentów – głos młodego pokolenia. 
    • Nagroda Mieszkańców Radomia – forma konsultacji społecznych poprzez głosowanie połączone z wydarzeniami kulturalnymi, np. pokazami filmowymi i wystawami projektów. 
  • Charakter nierealizacyjny: konkurs nie wiąże się z bezpośrednią realizacją, co pozwala na eksperymenty i odważne propozycje.
3. Koncepcja Końcowa
Na podstawie wyników obu konkursów powstaje koncepcja końcowa, będąca kompilacją najlepszych pomysłów, dopracowana we współpracy z ekspertami. Uzupełniona o wytyczne techniczne i funkcjonalne, stanie się podstawą do dalszych działań: projektu !

4. Projekt techniczny i realizacja
Etap finalny – projekt techniczny i realizacja – powinien być opracowany przez zespół wykonawczy wyłoniony w osobnym postępowaniu. Nie musi być warunkowo powiązany z autorami wcześniejszych koncepcji, (ale powinien powstawać w uzgodnieniu z tymi autoriami) co zapewnia większą elastyczność i możliwość dostosowania projektu do budżetu oraz możliwości technicznych.

Dlaczego taka forma?
  • Pozwala na dogłębne zrozumienie miejsca i jego kontekstu historycznego oraz kulturowego.
  • Umożliwia szeroką partycypację społeczną, uwzględniając głos mieszkańców.
  • Otwiera przestrzeń na odważne, kreatywne wizje, które w innym wypadku mogłyby zostać odrzucone na etapie realizacyjnym.
  • Zabezpiecza elastyczność w procesie realizacji, oddzielając twórczą koncepcję od technicznych aspektów wykonawczych.
  • Taki proces, choć wieloetapowy, daje największą szansę na stworzenie miejsca wyjątkowego, które odpowie na potrzeby mieszkańców i stanie się nową wizytówką Radomia.
Obraz z Pixabay.com

Od czego zacząć proces rewitalizacji placu miejskiego w Radomiu? Aby stworzyć wyjątkową przestrzeń publiczną, jaką ma szansę stać się plac miejski w centrum XIX-wiecznego Śródmieścia Radomia, należy podejść do zadania metodycznie. Proces można podzielić na kilka kluczowych etapów:

1. Diagnoza problemów przestrzennych i kompozycyjnych: na początek konieczna jest dogłębna analiza przestrzeni. Kompozycja urbanistyczna: należy określić osie widokowe, istniejące dominanty i elementy brakujące, takie jak zabudowa pierzei wschodniej oraz uzupełnienie pierzei zachodniej ulicy Focha. Granice placu: obecny układ (plac + dwie ulice) wymaga przedefiniowania, aby nadać całości klarowność i jednorodny charakter. Relacje przestrzenne: analiza powiązań placu z sąsiednimi ulicami, kamienicami, a także z Placem Konstytucji. Cel: Wypracowanie szczegółowej diagnozy pozwalającej zrozumieć problemy oraz potencjał miejsca.

2. Określenie priorytetów i funkcji placu: następnie trzeba odpowiedzieć na pytanie: jaką rolę plac ma pełnić w życiu mieszkańców i turystów? Zastosowanie ankiety: Badanie opinii mieszkańców w tym zakresie może być pomocne, ale musi zostać uzupełnione o profesjonalną analizę urbanistyczną. Zdefiniowanie funkcji: utrzymanie funkcji fontann jako centralnego elementu przestrzeni, wzbogacenie ich o dodatkowe funkcje miejskie (np. rekreacja, zieleń, miejsce spotkań). Elementy infrastruktury: rozważenie budowy arkad wschodniej pierzei z funkcjami użytkowymi, takimi jak toalety miejskie czy pomieszczenia techniczne obsługujące fontanny.

3. Opracowanie opowieści miejsca: zanim przejdziemy do formy, należy znaleźć opowieść, która będzie przewodnią narracją dla projektu: Inspiracja lokalną historią i symboliką: muzeum Jacka Malczewskiego w Radomiu mogłoby dostarczyć wiedzy o XIX-wiecznych tradycjach symbolizmu w malarstwie polskim, które powstały równolegle z rozwojem zabudowy Śródmieścia. Połączenie formy i treści: narracja powinna wynikać z charakteru otaczających plac budynków, dominującego historyzmu oraz potrzeb współczesnych użytkowników.

4. Forma – eklektyzm z barokowym efektem WOW: na bazie opowieści należy opracować formę, która będzie odpowiadała zarówno lokalnemu kontekstowi, jak i aspiracjom: Styl: eklektyczna forma nawiązująca do XIX-wiecznego historyzmu kamienic, wyróżniająca się jednocześnie akcentami barokowymi, które nadadzą przestrzeni dostojności i unikalności. Dlaczego barok?: to styl pełen dynamizmu i wykwintnych detali, idealny do stworzenia monumentalnych fontann, które staną się dominującym akcentem placu. Efekt WOW: fontanna o takim charakterze może przyciągnąć uwagę mediów, turystów i przejść do historii jako symbol miasta.

5. Konkurs międzynarodowy – koncepcyjny, nie realizacyjny Kluczowym krokiem będzie przeprowadzenie konkursu, który w sposób przemyślany połączy różne etapy: Charakter konkursu: międzynarodowy, otwarty, koncepcyjny, umożliwiający swobodę artystyczną uczestników. Etapy konkursu: Prezentacja prac w Radomiu: np. w Resursie Obywatelskiej, gdzie mieszkańcy mogliby głosować na swoje ulubione propozycje (Nagroda Mieszkańców). Kategoria ocen: Nagroda Jury, Nagroda Studentów i wspomniana Nagroda Mieszkańców. Zasady: prace nierealizacyjne, co daje możliwość wyboru najlepszych pomysłów do dalszego opracowania.

6. Koncepcja po konkursowa - koncepcja końcowa: kompilacja wybranych pomysłów dopracowana przez zespół ekspertów w ścisłej współpracy z władzami miasta i mieszkańcami. 

7. Realizacja projektu wg końcowej koncepcji:Projekt techniczny i realizacja: opracowanie szczegółowej dokumentacji technicznej oraz realizacja w modelu „zaprojektuj i wybuduj”. Etap ten powinien być niezależny od autorów koncepcji artystycznej.

7. Promocja międzynarodowa: Przeprowadzenie konkursu międzynarodowego online nie tylko jest łatwe i stosunkowo niedrogie, ale także stanowi okazję do promocji Radomia na szeroką skalę. Może przyciągnąć uwagę zarówno branży architektonicznej, jak i turystów, zainteresowanych nowymi, unikatowymi projektami w przestrzeni publicznej.

Rewitalizacja placu w Śródmieściu Radomia to wieloetapowe zadanie, które wymaga przemyślanej diagnozy, określenia priorytetów i wypracowania wyjątkowej formy. Międzynarodowy konkurs koncepcyjny pozwoli na wybranie najlepszych rozwiązań, które w połączeniu z precyzyjnym projektem technicznym mogą przekształcić plac w symbol miasta.

Obraz Vesna Zivcic z Pixabay.com

Tymczasowe działania na placu miejskim w Radomiu – priorytety na najbliższe 2 lata
Zanim ambitne plany rewitalizacji placu miejskiego w Radomiu zostaną zrealizowane, istnieje potrzeba podjęcia działań tymczasowych, które zapewnią funkcjonalność i atrakcyjność tej przestrzeni. Oto propozycje działań do realizacji w perspektywie najbliższych dwóch lat:

1. Naprawa istniejącej infrastruktury fontann: aby utrzymać plac jako miejsce przyciągające mieszkańców i turystów: Utrzymanie dostępu do wody w sezonie letnim: kluczowe jest przywrócenie lub poprawa działania obecnych fontann na placu, które będą funkcjonować przez minimum dwa lata, podczas gdy prowadzone będą prace nad konkursem, projektami i dokumentacją. Minimalna modernizacja techniczna: przeprowadzenie niezbędnych napraw i prac konserwacyjnych, które pozwolą na estetyczne i sprawne działanie wodotrysków w obecnej formie.

2. Adaptacja budynku amfiteatralnego na Centrum Informacji Miejskiej: budynek amfiteatralny, zanim zostanie zburzony w ramach kompleksowej przebudowy placu, może zostać tymczasowo zaadaptowany na Centrum Informacji Miejskiej: Funkcje CIM: Informowanie o atrakcjach miejskich, takich jak muzea, wystawy, zabytki i wydarzenia kulturalne. Dostarczanie szczegółowych informacji turystom (np. o menu lokalnych restauracji, kawiarniach, cukierniach). Promowanie tras turystycznych i lokalnych wyrobów artystycznych. Kontekst turystyczny: Plac znajduje się w kluczowym punkcie miasta, idealnym do przyjęcia turystów podróżujących koleją, szczególnie tych przyjeżdżających z Warszawy. Obserwacje po wystawie "Konteksty Jacka Malczewskiego" pokazują, że wielu odwiedzających boryka się z brakiem łatwego dostępu do takich informacji. Poprawa dostępności: wyraźne oznaczenie budynku jako punktu informacyjnego, z widocznym systemem oznakowania od dworca Radom Główny do placu.

3. Inspiracja – pokaz dobrych wzorców: przed zakończeniem konsultacji społecznych, trwających do początku grudnia 2024 roku, warto zainspirować mieszkańców oraz urzędników odpowiedzialnych za projekt: galerią dobrych wzorców. Udostępnione poniżej linki do banków zdjęć zawierających przykłady pięknych miejskich fontann oraz barokowych wzorców: Fontanny miejskie: 312 tys. pozycji – bogactwo form, stylów i funkcji. Fontanny barokowe: 21 tys. pozycji – doskonałe przykłady elegancji, dynamiki i bogactwa detali. Zachęcam mieszkańców do przejrzenia zdjęć jako inspiracji do wyobrażenia sobie przyszłego wyglądu placu miejskiego w Radomiu.

Zaproszenie do refleksji: Plac miejski w Radomiu ma szansę stać się przestrzenią nie tylko piękną, ale i funkcjonalną, będącą wizytówką miasta. Tymczasowe działania pozwolą utrzymać zainteresowanie mieszkańców i turystów placem, jednocześnie stanowiąc most do kompleksowej modernizacji. Zachęcam do refleksji, udziału w konsultacjach i wyrażania swoich opinii, które mogą wpłynąć na ostateczny kształt tego miejsca. Poniżej linki do banku zdjęć, gdzie można przeżyć podróż przez fontanny (ok. 300 tyś. pozycji) i fontanny barokowe (ok. 20 tyś. pozycji) zapraszam do tej poróży !

FONTANNY

FONTANNY BAROKOWE

Plac miejski w Radomiu – szansa na wyjątkową przestrzeń publiczną: Plac miejski w centrum XIX-wiecznego Śródmieścia Radomia ma potencjał, by stać się jedną z najważniejszych wizytówek miasta, łącząc funkcję estetyczną, społeczną i turystyczną. Jednak jego przyszły kształt wymaga precyzyjnych decyzji, długoterminowej wizji i szerokiej współpracy mieszkańców, specjalistów oraz władz.
Kluczowe wyzwania i potrzeby: Niedokończony charakter przestrzeni: brak pierzei wschodniej i części zachodniej powoduje wrażenie chaosu urbanistycznego. Plac wymaga zdefiniowania jego granic, osi widokowych i harmonii z otoczeniem.
  • Tymczasowe działania: w okresie przejściowym, plac powinien spełniać funkcje rekreacyjne i informacyjne, a istniejące fontanny oraz budynek amfiteatralny mogą być tymczasowo zaadaptowane na potrzeby mieszkańców i turystów.
  • Wizja na przyszłość: docelowa forma placu musi być zakorzeniona w historii i charakterze Śródmieścia, jednocześnie oferując efekt WOW – symboliczne, wyróżniające się miejsce na mapie Radomia i Polski.
  • Propozycja działań dwa konkursy:
    • Konkurs ideowy: wypracowanie opowieści o placu, jego historii i funkcji, które będą stanowiły bazę dla kolejnych etapów.
    • Konkurs plastyczny: międzynarodowy konkurs otwarty, pozwalający na wybór najlepszych koncepcji w kategoriach ocenianych przez jury, studentów i mieszkańców Radomia.
    • Inspiracja barokiem i symbolizmem: Fontanna, jako centralny element placu, powinna nawiązywać do bogatej tradycji artystycznej i architektonicznej, od barokowych form po symbolizm polskiego malarstwa.
    • Długofalowe planowanie: po zakończeniu konkursów konieczne będzie opracowanie szczegółowej dokumentacji technicznej oraz realizacja projektu w oparciu o wybraną koncepcję.
    • Tymczasowe funkcje placu: na czas przygotowań, plac powinien spełniać podstawowe funkcje; utrzymanie działania fontann, zapewniających ochłodę w lecie, adaptacja budynku amfiteatralnego na Centrum Informacji Miejskiej, które dostarczy turystom informacji o atrakcjach i usługach w Radomiu.
Plac miejski w Radomiu to przestrzeń z ogromnym potencjałem, która wymaga starannego podejścia i otwarcia na nowe idee. Kluczowe jest, by podnieść jakość tej przestrzeni, jednocześnie zachowując jej historyczny charakter i nadając jej wyjątkowy wymiar artystyczny. Włączenie mieszkańców w proces decyzyjny oraz przeprowadzenie szeroko zakrojonego konkursu koncepcyjnego to szansa na stworzenie miejsca, które wpisze się w dziedzictwo miasta i zachwyci przyszłe pokolenia. Zapraszam do refleksji i koniecznie do udziału w konsultacjach społecznych – przyszłość placu zależy także od Twojego głosu!




WYGENEROWANE PRZY POMOCY NARZĘDZI AI: TREŚCI, OBRAZY, ANIMACJE i DŹWIĘKI ZOSTAŁY WYGENEROWANE SYNTETYCZNE, ZMODYFIKOWANE LUB/I ZMANIPULOWANE

Komentarze

YO.FAN

Popularne posty