BUDŻET ŚRÓDMIEŚCIA: RADOM!
Śródmieście Radomia od lat wymaga rewaloryzacji, której niestety nie doczekało się. Zamiast tego, ktoś zamienił ją na rewitalizację, zakładając, że środki w tym systemie przeznaczone są tylko na projekty "miękkie", czyli społeczne. W efekcie zamiast twardych działań – prac budowlanych – otrzymujemy pikniki na radomskim rynku. Proszę nie zrozumieć mnie źle – pikniki są ważne, ale nie przywrócą nowych tynków na elewacjach zabytkowych kamienic ani nie poprawią jakości przestrzeni publicznych, choćby poprzez lepsze nawierzchnie chodników. A może nie od razu szlachetniejsze, choćby po prostu proste, jednopoziomowe nawierzchnie zamiast istniejących, niebezpiecznych układów 3D, na których dorośli łamią kości, a dzieci wywracają się na rolkach i hulajnogach. Śródmieście zostało zapomniane w stosunku do reszty miasta, szczególnie w porównaniu do dzielnic peryferyjnych. To tak, jakby wszyscy dbali o sypialnie, zapominając o salonie i przedpokoju. Jest to objaw braku życia towarzyskiego. Może Radom faktycznie nie jest turystyczną atrakcją dla gości, którzy stanowią podstawę tego życia, ale może ten zaniedbany "salon" sprawia, że zniechęca to do odwiedzin. Może ta nadmierna troska o sypialnie skutkuje egoistyczną izolacją od innych, od obcych? Nie chodzi mi o rozprawkę na temat socjologicznych zachowań społeczeństw czy warstw zawodowych, lecz o samo Śródmieście. O jego rewaloryzację, remont, odnowienie – ożywienie. Rewitalizacja może stać się procesem samoczynnym, ale nie zrealizuje się bez wsparcia administracji.
I tu jest ta świetna informacja, że Śródmieście Radomia posiada swój budżet a przynajmniej powinno, w uchwale budżetowej - w rozdziale 60019 – Płatne parkowanie – zaplanowano dochody w kwocie 5 800 000,00 zł z tytułu opłat za parkowanie w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego - [4]. No cóż to sporo ale i potrzeby są duże. Co moglibyśmy za to rocznie otrzymać w śródmieściu ? Popatrzmy na przetargi!
- Opracowanie dokumentacji projektowej przebudowy ulic: Narutowicza, Godowskiej, Sienkiewicza i Czarnej w Radomiu w zakresie przebudowy chodników - Kwota przeznaczona na sfinansowanie zamówienia 124425 PLN - [5]
- Wymiana nawierzchni chodnika przy ul. Romualda Traugutta w Radomiu (od ul. Piłsudskiego do ul. Kopernika - strona prawa) - Kwota przeznaczona na sfinansowanie zamówienia 300000 PLN - [6]
- Wymiana nawierzchni chodników przy ulicach Sowińskiego oraz Bema w Radomiu - Kwota przeznaczona na sfinansowanie zamówienia 275000 PLN - [7]
- Wymiana nawierzchni chodników przy ulicach Godowskiej oraz Wiejskiej w Radomiu - Kwota przeznaczona na sfinansowanie zamówienia 500000 PLN - [8]
A w ramach projektu Program Miasto Przyjaznych Zmian w Śródmieściu Radomia otrzymujemy, 4 z 39 działań co daje 10% [9]:
- Nową nawierzchnię w tym roku uzyskają następujące ulice: W tym roku zostanie również opracowany projekt przebudowy ulicy św. Floriana (Stare Miasto)
- 1 z 17 pozycji.
- Wzdłuż fragmentów następujących ulic powstaną nowe chodniki: - Kilińskiego i Staszica (Śródmieście), - Narutowicza (Śródmieście / Planty), - Sienkiewicza (Śródmieście)
- 3 z 8 pozycji.
- Montaż nowego oświetlenia jest zaplanowany przy poniższych ulicach
- 0 z 9 pozycji.
- Progi zwalniające lub wyniesione przejścia będą na poniższych ulicach
- 0 z 5 pozycji.
Aby polepszyć ulicę w śródmieściu Radomia, należy wdrożyć szereg działań, które poprawią jakość przestrzeni publicznej, komfort życia mieszkańców oraz estetykę tego obszaru. Przede wszystkim warto zainwestować w rewitalizację nawierzchni, rezygnując z kosztownych i trudnych do utrzymania nawierzchni typu "puzzle 3D" na rzecz prostszych, jednolitych nawierzchni, które są bardziej bezpieczne i łatwiejsze w konserwacji. Takie rozwiązanie znacząco zmniejszy ryzyko potknięć i wypadków, szczególnie na chodnikach. Kolejnym krokiem powinno być zwiększenie obecności zieleni w przestrzeni miejskiej, poprzez sadzenie drzew, kwiatów w donicach oraz tworzenie zadrzewionych alejek. Zieleń nie tylko poprawia estetykę, ale również pozytywnie wpływa na komfort mieszkańców. Warto również zadbać o małą architekturę, taką jak ławki, latarnie czy kosze na śmieci, co zwiększy funkcjonalność przestrzeni publicznych. Ważnym elementem jest również zwiększenie przestrzeni pieszych, poprzez reorganizację ulic, która umożliwi lepsze poruszanie się pieszym. Warto wydzielić strefy, w których będzie można tworzyć kawiarniane ogródki czy strefy odpoczynku. To z kolei zachęci mieszkańców i turystów do spędzania czasu na świeżym powietrzu, tworząc bardziej przyjazną atmosferę w centrum miasta. Z kolei rozwiązania pozwalające na lepszą retencję wody, takie jak fontanny, ogrody deszczowe czy zielone dachy, pomogą w poprawie estetyki oraz rozwiążą problem z wodami opadowymi. Rewitalizacja elewacji zabytkowych kamienic i budynków w centrum miasta także przyczyni się do poprawy wyglądu przestrzeni. Przywrócenie charakterystycznych detali architektonicznych będzie natomiast podkreślać historyczny charakter Radomia. Ważnym elementem poprawy jakości przestrzeni miejskiej będzie również uporządkowanie stref parkingowych. Wydzielenie odpowiednich miejsc parkingowych oraz wprowadzenie kontrolowanych stref płatnego parkowania pozwoli na lepszą organizację ruchu i wygenerowanie funduszy na inwestycje w miejską przestrzeń. Dodatkowo, poprawa dostępności komunikacji miejskiej oraz rozwój rowerów miejskich sprawi, że centrum miasta stanie się bardziej dostępne, co zmniejszy zależność od samochodów. Rewitalizacja rynku i placów, zorganizowanie przestrzeni pod wydarzenia kulturalne, jarmarki czy festiwale, sprawi, że Śródmieście ożyje i stanie się miejscem tętniącym życiem. Na koniec, warto pamiętać o edukacji ekologicznej i proekologicznych inicjatywach, takich jak segregacja śmieci czy wykorzystanie energii odnawialnej, które przyczynią się do poprawy jakości życia w mieście. Dochody z opłat za parkowanie w ramach Strefy Płatnego Parkowania mogą stanowić istotne źródło finansowania powyższych działań, które w efekcie prowadzą do rewitalizacji i poprawy jakości przestrzeni publicznych w Śródmieściu Radomia.
Wykorzystanie dochodów z opłat za parkowanie w strefach płatnego parkowania (SPP) do finansowania rewitalizacji śródmieść jest praktyką stosowaną w wielu miastach na świecie. W Polsce praktyka ta jest mniej rozpowszechniona, ale niektóre miasta podejmują podobne inicjatywy. Wykorzystanie dochodów z opłat parkingowych do finansowania rewitalizacji śródmieść jest skuteczną metodą poprawy jakości przestrzeni publicznych i infrastruktury miejskiej. Przykłady z miast takich jak San Francisco, Melbourne czy Londyn pokazują, że takie podejście może przynieść wymierne korzyści dla mieszkańców i odwiedzających.
San Francisco: W San Francisco dochody z opłat parkingowych są przeznaczane na poprawę infrastruktury miejskiej, w tym na projekty związane z rewitalizacją obszarów śródmiejskich. Miasto wdrożyło program "SFpark", który dynamicznie dostosowuje ceny parkowania w zależności od popytu, a uzyskane środki inwestuje w poprawę jakości przestrzeni publicznych.
Melbourne: W Melbourne część dochodów z opłat parkingowych jest przeznaczana na projekty rewitalizacji obszarów miejskich, w tym na poprawę jakości przestrzeni publicznych i infrastruktury. Miasto wdrożyło program "Parkiteer", który zachęca do korzystania z transportu publicznego poprzez oferowanie bezpłatnych miejsc parkingowych przy stacjach kolejowych.
Londyn: W Londynie dochody z opłat parkingowych są wykorzystywane na finansowanie projektów związanych z poprawą jakości przestrzeni publicznych, w tym na rewitalizację obszarów śródmiejskich. Miasto wdrożyło program "Congestion Charge", który generuje dochody przeznaczane na rozwój transportu publicznego i poprawę jakości przestrzeni miejskich.
Nowy Jork: W Nowym Jorku dochody z opłat parkingowych są przeznaczane na finansowanie projektów związanych z poprawą jakości przestrzeni publicznych, w tym na rewitalizację obszarów śródmiejskich. Miasto wdrożyło program "Park Smart", który dynamicznie dostosowuje ceny parkowania w zależności od popytu, a uzyskane środki inwestuje w poprawę jakości przestrzeni publicznych.
Kopenhaga: W Kopenhadze dochody z opłat parkingowych są wykorzystywane na finansowanie projektów związanych z poprawą jakości przestrzeni publicznych, w tym na rewitalizację obszarów śródmiejskich. Miasto wdrożyło program "Park and Ride", który zachęca do korzystania z transportu publicznego poprzez oferowanie bezpłatnych miejsc parkingowych przy stacjach kolejowych.
Łódź: W Łodzi dochody z opłat parkingowych są przeznaczane na finansowanie projektów rewitalizacyjnych w obszarach objętych strefą płatnego parkowania. Miasto wdrożyło program "Rewitalizacja", który obejmuje m.in. poprawę jakości przestrzeni publicznych w centrum miasta.
Poznań: W Poznaniu dochody z opłat parkingowych są wykorzystywane na finansowanie projektów rewitalizacyjnych w obszarach objętych strefą płatnego parkowania. Miasto wdrożyło program "Rewitalizacja", który obejmuje m.in. poprawę jakości przestrzeni publicznych w centrum miasta.
Śródmieście Radomia od lat potrzebuje rewaloryzacji, jednak zamiast tego zdecydowano się na rewitalizację, która w praktyce ogranicza się głównie do projektów społecznych, jak organizowanie pikników na rynku. Choć takie inicjatywy są cenne, nie poprawią one stanu zabytkowych elewacji kamienic ani nie zmienią jakości przestrzeni publicznych, w tym nawierzchni chodników. Stare, niebezpieczne układy nawierzchni 3D powinny zostać zastąpione prostymi, jednopoziomowymi nawierzchniami, co poprawiłoby bezpieczeństwo pieszych, szczególnie dzieci i osób starszych. Śródmieście, w porównaniu z peryferyjnymi dzielnicami Radomia, zostało zapomniane – przypomina to sytuację, w której dba się o sypialnie, a zaniedbuje salon i przedpokój. Warto jednak zauważyć, że Śródmieście Radomia ma swoje środki w budżecie, pochodzące z opłat za parkowanie w Strefie Płatnego Parkowania. Dochody z tej strefy mogą zostać przeznaczone na rewitalizację śródmieścia, jak pokazują przykłady z innych miast na świecie i w Polsce, takich jak San Francisco, Melbourne czy Londyn, gdzie dochody z opłat parkingowych wspierają inwestycje w infrastrukturę miejską i poprawę jakości przestrzeni publicznych. Radom może wziąć przykład z tych miast, inwestując w poprawę nawierzchni, zieleń, małą architekturę oraz w reorganizację przestrzeni publicznej, co przyczyni się do ożywienia centrum miasta. Wykorzystanie dochodów z SPP do finansowania tych działań może zatem stanowić klucz do rewitalizacji Śródmieścia Radomia i poprawy jakości życia jego mieszkańców.
WYGENEROWANE PRZY POMOCY NARZĘDZI AI: TREŚCI, OBRAZY, ANIMACJE i DŹWIĘKI ZOSTAŁY WYGENEROWANE SYNTETYCZNE, ZMODYFIKOWANE LUB/I ZMANIPULOWANE
BIBLIOGRAFIA:
[1] MZDIK.PL
[2] BIP.RADOM.PL
[3] BIP.MZDIK.PL
[4] UCHWAŁA NR XV/166/2024 RADY MIEJSKIEJ W RADOMIU z dnia 16 grudnia 2024 r. Uchwała Budżetowa na 2025 rok
[5] https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-38fb7a83-095e-423d-8bc8-f6a62e601df6
[6] https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-45d68c52-0a42-4923-8ea7-490d6de997c1
[7] https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-4c7a2f43-a710-4e3d-8ccf-b497754edf52
[8] https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-58c566f8-02c3-4089-8b75-6e1d9af8df04
[9] https://mzdik.pl/?id=72&art=3368&cc=1
ZDJĘCIE Image by 👀 Mabel Amber, who will one day from Pixabay
Komentarze
Prześlij komentarz