APLIKACJA RADOMSKA KOLEJ DOJAZDOWA



Radomska Kolej Dojazdowa (RKD) to innowacyjna koncepcja rozwoju transportu kolejowego, której celem jest poprawa dostępności komunikacyjnej Radomia oraz okolicznych miejscowości. Projekt zakłada wykorzystanie istniejącej infrastruktury kolejowej i aktualnej siatki połączeń, co pozwala uniknąć kosztownych inwestycji w nowe linie czy tabor. Główna idea to przekształcenie obecnych połączeń w efektywny system transportu miejskiego i regionalnego. Inspiracją do stworzenia RKD było pytanie, czy kolej w Radomiu może pełnić funkcję kolei miejskiej. Odpowiedzią jest publikacja „Konspekt 2024 Radomskiej Kolei Dojazdowej”, szczegółowa analiza potencjału kolei w regionie, podzielona na siedem części. Wśród nich znajdują się studia przypadków rozwiązań kolei podmiejskiej na świecie, założenia RKD oraz analiza roli Radomia jako naturalnego centrum regionu. Publikacja jest dostępna zarówno w języku polskim (RKD PL – Empik), jak i angielskim (RKD EN – Google Play). Radom, będący ważnym ośrodkiem miejskim w Polsce, ma doskonałe połączenia z głównymi miastami wojewódzkimi i ośrodkami akademickimi. Czas przejazdu do najbliższych metropolii to zaledwie godzina do Warszawy, 1,5 godziny do Lublina, 2,5 godziny do Krakowa przez Kielce i 1,5 godziny do Łodzi. Siatka połączeń obejmuje także mniejsze miasta, takie jak Warka, Dęblin, Skarżysko-Kamienna czy Drzewica, które znajdują się w zasięgu 60 minut podróży pociągiem osobowym. Dzięki RKD region radomski oraz Radomski Obszar Funkcjonalny (ROF) mogą uzyskać jeszcze lepsze połączenie z Radomiem, który pełni rolę naturalnego centrum usługowego. Radom odgrywa kluczową rolę w regionie, oferując szeroki wachlarz usług, w tym opiekę zdrowotną, edukację, handel, usługi oraz transport lotniczy dzięki Warszawa-Radom Airport. RKD to szansa na wzmocnienie współpracy Radomia z dużymi ośrodkami akademickimi i biznesowymi oraz na dalszą integrację regionu wokół tego centralnego miasta.

APLIKACJA MOBILNA RKD
Aplikacja Radomskiej Kolei Dojazdowej (RKD) ma na celu obsługę istniejącej siatki połączeń kolejowych bez konieczności ingerencji w sieć przewoźników czy infrastrukturę techniczną. Celem jest wykorzystanie istniejących połączeń i przedstawienie ich w formie graficznej siatki, co pozwoli na efektywne zarządzanie informacjami o ruchach pociągów i ich integrację z komunikacją zbiorową w Radomskim Obszarze Funkcjonalnym oraz w samym Radomiu, który pełni rolę centrum regionu. W dłuższej perspektywie, aplikacja stanowić może istotny element zmiany destrukcyjnych procesów upadłościowych i przyczynić się do ożywienia gospodarczego całego regionu radomskiego. RKD to łatwe do wdrożenia, niedrogie narzędzie, które daje dużą elastyczność i możliwości w zakresie poprawy komunikacji regionalnej. Aplikacja mobilna dla Radomskiej Kolei Dojazdowej (RKD), zaprojektowana na podstawie wizji przedstawionej przez Tomasza Gęsiaka, ma pełnić funkcję kompleksowego narzędzia wspierającego podróżnych. Kluczowym celem aplikacji jest ułatwienie planowania podróży, zakup biletów oraz integracja transportu kolejowego z innymi środkami komunikacji w regionie. Aplikacja zaoferuje interaktywny rozkład jazdy, umożliwiając użytkownikom przeglądanie połączeń, sprawdzanie godzin odjazdów i przyjazdów, a także śledzenie opóźnień. Zintegrowana mapa połączeń graficznie przedstawia trasy kolejowe, stacje oraz przesiadki, oferując również możliwość wyznaczania trasy w czasie rzeczywistym. Aplikacja współpracować będzie z systemami transportu miejskiego i regionalnego, co pozwoli na zaplanowanie kompleksowej podróży łączącej różne środki komunikacji. Dodatkowo, aplikacja umożliwi elektroniczny zakup biletów, oferując szybkie płatności mobilne oraz możliwość wyboru różnych typów biletów, takich jak jednorazowe, okresowe czy zniżkowe. Dzięki systemowi kodów QR, bilety będą mogły być skanowane na peronach lub w pociągach, co znacznie zwiększy wygodę podróżnych. Aplikacja będzie także zintegrowana z Radomską Kartą Miejską i innymi regionalnymi systemami płatności. Kolejną funkcjonalnością będzie system powiadomień w czasie rzeczywistym, który informować będzie o opóźnieniach, zmianach w rozkładzie czy utrudnieniach na trasie. Dodatkowo, sekcja z podpowiedziami pomoże użytkownikom w wyborze dogodnych miejsc w wagonach na podstawie zajętości. Aplikacja będzie także zawierała sekcję edukacyjną, prezentującą historię i dziedzictwo Radomskiej Kolei Dojazdowej, co nawiązuje do jej bogatej tradycji. Możliwe będzie również promowanie specjalnych wydarzeń, takich jak weekendowe trasy turystyczne, zachęcając do korzystania z usług kolei zarówno mieszkańców, jak i turystów. Aplikacja zapewni personalizację, umożliwiając zapisanie ulubionych tras, podgląd historii podróży oraz dostosowanie ekranu głównego do indywidualnych potrzeb użytkownika. Dodatkowo, aplikacja będzie wspierać wiele języków oraz tryb dostępności, co uczyni ją przyjazną zarówno dla turystów, jak i osób z niepełnosprawnościami. W przyszłości aplikacja może oferować dodatkowe funkcje, takie jak system lojalnościowy dla regularnych użytkowników, integrację z usługami rowerów miejskich czy car-sharingiem, a także zaawansowaną nawigację na stacjach. Wszystkie te funkcje wspierałyby wizję Radomskiej Kolei Dojazdowej jako nowoczesnego, zintegrowanego i efektywnego systemu transportu regionalnego, podkreślając jej unikalny, lokalny charakter i historię. Aplikację można opracować indywidualnie (co wiązałoby się z dużym kosztem budowy systemu) lub w ramach współpracy z istniejącymi komercyjnymi systemami transportowymi lub przewoźnikami.

DIGANOZA:
Faktyczna rentowność połączeń kolejowych w Regionie Radomskim, a zwłaszcza konieczność dopłat przez Samorząd Województwa Mazowieckiego do Kolei Mazowieckich, jest stosunkowo niska, co stanowi duże obciążenie dla budżetu województwa. W związku z tym, należy rozważyć stworzenie konkurencyjnej oferty przewozowej, która mogłaby stanowić alternatywę dla transportu samochodowego oraz usług świadczonych przez Koleje Mazowieckie. Ważnym krokiem jest również wprowadzenie integracji biletów miejskich i podmiejskich oraz promowanie przejazdów kolejowych na krótkich odcinkach, co może przyczynić się do zwiększenia rentowności i efektywności transportu szynowego. Wiele z wyzwań przedstawionych powyżej znajduje odpowiedzi w publikacji „Konspekt Radomska Kolej Dojazdowa”, która doskonale wpisuje się w promocję połączeń kolejowych w Regionie Radomskim i może stanowić punkt wyjścia do dalszego rozwoju tego sektora transportowego. Więcej na ten temat można przeczytać w artykule: Transport szynowy w Radomiu – diagnoza i perspektywy. Z danych dostępnych na portalu KolejowyPortal.pl wynika, że rentowność połączeń kolejowych w województwie mazowieckim waha się w zależności od trasy. Oto przykłady rentowności połączeń na trasach obsługiwanych przez Koleje Mazowieckie (KM):
  • Otwock – Warszawa Zachodnia: Średnia rentowność roczna wyniosła 87,79%, z największą rentownością w kwietniu (96,51%) i najmniejszą w grudniu (70,22%). Pociągami KM podróżowało 4 379 323 pasażerów, najwięcej w grudniu (407 782 osoby).
  • Piaseczno – Warszawa Aleje Jerozolimskie: Średnia rentowność roczna wyniosła 88,06%, z największą rentownością w kwietniu (96,78%) i najmniejszą w grudniu (73,17%). Pociągami KM podróżowało 4 990 279 pasażerów, najwięcej w październiku (482 711 osób).
  • Wołomin – Warszawa Wileńska: Średnia rentowność roczna wyniosła 105,63%, z największą rentownością w kwietniu (122,6%) i najmniejszą w grudniu (87,81%). Pociągami podróżowało 7 785 474 pasażerów, najwięcej w październiku (728 351 osób).
  • Radom – Warszawa Zachodnia: Średnia rentowność roczna wyniosła 57,27%, z największą rentownością w sierpniu (63,33%) i najmniejszą w grudniu (46,42%). Pociągami podróżowało 5 988 335 pasażerów, najwięcej w październiku (579 253 osoby).
  • Pionki – Radom: Średnia rentowność roczna wyniosła 19,61%, z największą rentownością w kwietniu (45,05%) i najmniejszą w grudniu (15,18%). Pociągami podróżowało 306 684 pasażerów, najwięcej w październiku (30 729 osób).
Te dane wskazują na znaczną różnicę w rentowności połączeń w Regionie Radomskim, szczególnie w odniesieniu do połączeń krótkodystansowych, takich jak Pionki – Radom, gdzie rentowność jest znacznie niższa niż na dłuższych trasach. To wyzwanie, które wymaga dalszej analizy i działań w kierunku poprawy efektywności przewozów w regionie. Źródło: Radomska Rada FSNT-NOT, Prezentacja „FAKTY I MITY – Transport szynowy. Czy potrzebny jest tramwaj w Radomiu?” dra hab. inż. Marcina Chrzana, prof. URad, dostępna na radom.enot.pl.

AKTUALNOŚCI:
Ostatnie doniesienia medialne dotyczące infrastruktury kolejowej w Radomskim Obszarze Funkcjonalnym (ROF) obejmują szereg istotnych inicjatyw, które mają na celu poprawę dostępności transportu kolejowego w regionie:
  • Integracja biletów komunikacji miejskiej z biletami kolejowymi: istnieje możliwość rozszerzenia tej usługi na obszar całego Radomskiego Obszaru Funkcjonalnego (ROF), co umożliwi łatwiejsze i tańsze podróżowanie między miastem a okolicznymi miejscowościami, a także integrację różnych środków transportu w regionie.
  • Aplikacja Kolei Mazowieckich: Nowa aplikacja, która ma na celu uproszczenie procesu planowania podróży, zakupu biletów oraz umożliwienie lepszej integracji z systemami transportu miejskiego. Jest to krok ku unowocześnieniu usług transportowych w województwie.
  • Porozumienie Samorządu Województwa Mazowieckiego i Świętokrzyskiego: Współpraca pomiędzy tymi samorządami w zakresie połączeń kolejowych na trasie Radom – Kielce w ramach komunikacji POLREGIO. Celem porozumienia jest poprawa dostępności transportowej między województwami oraz lepsze skomunikowanie obu regionów. 
  • Otwarcie sprzedaży biletów POLREGIO i Kolei Mazowieckich: Dążenie do zintegrowania systemów sprzedaży biletów obu przewoźników z komercyjnymi systemami sprzedaży, co umożliwi podróżnym łatwiejszy dostęp do biletów i poprawi wygodę podróży. 
  • Inwestycje w tabor Kolei Mazowieckich: Województwo Mazowieckie planuje nowe inwestycje w tabor Kolei Mazowieckich, które mają na celu poprawę komfortu i efektywności przewozów kolejowych na terenie regionu. 
  • Budowa nowych przystanków kolejowych w Radomiu: W Radomiu realizowane są inwestycje związane z rozbudową infrastruktury kolejowej, w tym budowa przystanku Radom – Wschód (w trakcie realizacji) oraz Radom – Południe (w fazie przetargu), które mają na celu ułatwienie dostępu do transportu kolejowego mieszkańcom różnych części miasta.
Te działania stanowią istotny krok w kierunku modernizacji i integracji transportu kolejowego w Radomskim Obszarze Funkcjonalnym, poprawiając dostępność i komfort podróży dla mieszkańców regionu.

DOKUMENTY STRATEGICZNE:
  • Strategia Rozwoju Miasta Radomia do 2030 roku:
    • Transport kolejowy w tym dokumencie jest omawiany w kontekście integracji systemu transportowego miasta z regionalną i krajową siecią kolejową.
    • Strategia podkreśla znaczenie modernizacji infrastruktury kolejowej dla poprawy dostępności komunikacyjnej Radomia.
  • Plan Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Miasta Radomia:
    • Dokument ten analizuje rolę transportu kolejowego w systemie komunikacji publicznej miasta.
    • Zawiera rekomendacje dotyczące integracji rozkładów jazdy oraz infrastruktury przesiadkowej między transportem kolejowym a miejskim.
  • Program Rozwoju Infrastruktury Transportowej Miasta Radomia:
    • Program wskazuje na potrzebę rozbudowy i modernizacji infrastruktury kolejowej w celu zwiększenia konkurencyjności transportu publicznego. 
    • Zawiera propozycje projektów związanych z poprawą dostępu do stacji kolejowych oraz ich otoczenia. 
  • Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Radom (2024): 
    • W uchwalonym przez Radę Miejską "Studium..." uwzględniono kwestie związane z transportem kolejowym. 
    • Dokument identyfikuje obszary przeznaczone pod rozwój infrastruktury transportowej, w tym obszary związane z transportem kolejowym. 
  • Strategia Rozwoju Miejskiego Radomskiego Obszaru Funkcjonalnego: 
    • Dokument ten analizuje integrację transportu szynowego i kołowego, podkreślając znaczenie kolei w poprawie dostępności komunikacyjnej regionu. 
    • Strategia wskazuje na potrzebę budowy ekonomicznych podstaw dla integracji transportu szynowego i kołowego, co ma na celu usprawnienie komunikacji w obrębie ROF. 
  • Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Gmin Obszaru Funkcjonalnego Radomia 2030+: 
    • Plan ten jest kompleksowym dokumentem rangi strategicznej, opracowanym i wdrażanym przez władze miasta oraz podmioty zaangażowane w realizację polityki transportowej. 
  • Regionalny Plan Transportowy Województwa Mazowieckiego: 
    • Dokument ten analizuje stan i rozwój transportu kolejowego na terenie województwa, uwzględniając potrzeby komunikacyjne miast takich jak Radom. 
    • Zawiera rekomendacje dotyczące rozwoju infrastruktury transportowej, w tym kolei, w kontekście ROF.
  • Strategia Rozwoju Województwa Mazowieckiego 2030+:
    • Dokument ten podkreśla znaczenie integracji sieci połączeń kolejowych z publicznym transportem autobusowym na poziomie województwa, co ma bezpośredni wpływ na poprawę dostępności komunikacyjnej Radomia.
  • Plan Wykonawczy do Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego do 2030 roku w obszarze przestrzeni i transportu:
    • Plan zawiera szczegółowe projekty i inwestycje mające na celu poprawę jakości systemu transportowego województwa, w tym rozwój infrastruktury kolejowej, istotnej dla Radomia.
SZANSE ROZWOJU:

Radom i jego okolice posiadają duży potencjał rozwoju transportu kolejowego, który może znacząco wpłynąć na poprawę funkcjonowania miasta, Radomskiego Obszaru Funkcjonalnego oraz całego regionu. Spotkanie Radomskiej Rady Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT w Resursie Obywatelskiej, poświęcone transportowi szynowemu, ukazało zarówno szanse, jak i wyzwania związane z koleją. W trakcie dyskusji zwrócono uwagę na historyczne znaczenie infrastruktury kolejowej w regionie. W szczególności podkreślono strategiczne położenie Radomia w okresie II wojny światowej, kiedy Niemcy rozbudowali węzeł kolejowy na południu miasta. Przypomniano również projekty z czasów Centralnego Okręgu Przemysłowego, które miały na celu rozwój połączeń kolejowych, lecz zostały przerwane przez wojnę. Jednym z poruszanych tematów była koncepcja tramwaju dwusystemowego, który mógłby poruszać się zarówno po torach kolejowych, jak i miejskich. Choć rozwiązanie to funkcjonuje w wielu krajach Europy, w Polsce napotyka na przeszkody prawne, które wymagają zmian legislacyjnych. Radom mógłby odegrać pionierską rolę w jego wdrożeniu, np. w ramach programu pilotażowego. Radomska Kolej Dojazdowa (RKD) to kolejna propozycja, która opiera się na istniejącej infrastrukturze kolejowej. Jej realizacja mogłaby zwiększyć mobilność mieszkańców, bez konieczności budowy nowych połączeń. Wprowadzenie wspólnego biletu na Koleje Mazowieckie i miejską komunikację publiczną oraz korelacja rozkładów jazdy z potrzebami użytkowników mogłyby uczynić ten system bardziej atrakcyjnym. Dyskusję wzbudziła również kwestia gęstości przystanków kolejowych w granicach miasta. Choć bliskie rozmieszczenie przystanków może poprawić dostępność, wpływa to negatywnie na czas przejazdu i rentowność połączeń. Przykłady z miast takich jak Warszawa i Kraków pokazują, że dobrze zaprojektowane systemy transportowe mogą znaleźć kompromis między dostępnością a efektywnością. Można założyć, że kluczowym elementem rozwoju transportu szynowego w regionie jest promocja istniejących połączeń oraz edukacja mieszkańców, co może znacząco zwiększyć wykorzystanie kolei. Zwrócono uwagę na brak odpowiedniego wsparcia ze strony władz lokalnych oraz mediów, co stanowi istotny problem, który wymaga uwagi, aby w pełni wykorzystać potencjał kolei dla Radomia i jego okolic.





WYGENEROWANE PRZY POMOCY NARZĘDZI AI: TREŚCI, OBRAZY, ANIMACJE i DŹWIĘKI ZOSTAŁY WYGENEROWANE SYNTETYCZNE, ZMODYFIKOWANE LUB/I ZMANIPULOWANE 

Komentarze

YO.FAN

Popularne posty