APLIKACJA RADOMSKA KOLEJ DOJAZDOWA
- Otwock – Warszawa Zachodnia: Średnia rentowność roczna wyniosła 87,79%, z największą rentownością w kwietniu (96,51%) i najmniejszą w grudniu (70,22%). Pociągami KM podróżowało 4 379 323 pasażerów, najwięcej w grudniu (407 782 osoby).
- Piaseczno – Warszawa Aleje Jerozolimskie: Średnia rentowność roczna wyniosła 88,06%, z największą rentownością w kwietniu (96,78%) i najmniejszą w grudniu (73,17%). Pociągami KM podróżowało 4 990 279 pasażerów, najwięcej w październiku (482 711 osób).
- Wołomin – Warszawa Wileńska: Średnia rentowność roczna wyniosła 105,63%, z największą rentownością w kwietniu (122,6%) i najmniejszą w grudniu (87,81%). Pociągami podróżowało 7 785 474 pasażerów, najwięcej w październiku (728 351 osób).
- Radom – Warszawa Zachodnia: Średnia rentowność roczna wyniosła 57,27%, z największą rentownością w sierpniu (63,33%) i najmniejszą w grudniu (46,42%). Pociągami podróżowało 5 988 335 pasażerów, najwięcej w październiku (579 253 osoby).
- Pionki – Radom: Średnia rentowność roczna wyniosła 19,61%, z największą rentownością w kwietniu (45,05%) i najmniejszą w grudniu (15,18%). Pociągami podróżowało 306 684 pasażerów, najwięcej w październiku (30 729 osób).
- Integracja biletów komunikacji miejskiej z biletami kolejowymi: istnieje możliwość rozszerzenia tej usługi na obszar całego Radomskiego Obszaru Funkcjonalnego (ROF), co umożliwi łatwiejsze i tańsze podróżowanie między miastem a okolicznymi miejscowościami, a także integrację różnych środków transportu w regionie.
- Aplikacja Kolei Mazowieckich: Nowa aplikacja, która ma na celu uproszczenie procesu planowania podróży, zakupu biletów oraz umożliwienie lepszej integracji z systemami transportu miejskiego. Jest to krok ku unowocześnieniu usług transportowych w województwie.
- Porozumienie Samorządu Województwa Mazowieckiego i Świętokrzyskiego: Współpraca pomiędzy tymi samorządami w zakresie połączeń kolejowych na trasie Radom – Kielce w ramach komunikacji POLREGIO. Celem porozumienia jest poprawa dostępności transportowej między województwami oraz lepsze skomunikowanie obu regionów.
- Otwarcie sprzedaży biletów POLREGIO i Kolei Mazowieckich: Dążenie do zintegrowania systemów sprzedaży biletów obu przewoźników z komercyjnymi systemami sprzedaży, co umożliwi podróżnym łatwiejszy dostęp do biletów i poprawi wygodę podróży.
- Inwestycje w tabor Kolei Mazowieckich: Województwo Mazowieckie planuje nowe inwestycje w tabor Kolei Mazowieckich, które mają na celu poprawę komfortu i efektywności przewozów kolejowych na terenie regionu.
- Budowa nowych przystanków kolejowych w Radomiu: W Radomiu realizowane są inwestycje związane z rozbudową infrastruktury kolejowej, w tym budowa przystanku Radom – Wschód (w trakcie realizacji) oraz Radom – Południe (w fazie przetargu), które mają na celu ułatwienie dostępu do transportu kolejowego mieszkańcom różnych części miasta.
- Strategia Rozwoju Miasta Radomia do 2030 roku:
- Transport kolejowy w tym dokumencie jest omawiany w kontekście integracji systemu transportowego miasta z regionalną i krajową siecią kolejową.
- Strategia podkreśla znaczenie modernizacji infrastruktury kolejowej dla poprawy dostępności komunikacyjnej Radomia.
- Plan Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Miasta Radomia:
- Dokument ten analizuje rolę transportu kolejowego w systemie komunikacji publicznej miasta.
- Zawiera rekomendacje dotyczące integracji rozkładów jazdy oraz infrastruktury przesiadkowej między transportem kolejowym a miejskim.
- Program Rozwoju Infrastruktury Transportowej Miasta Radomia:
- Program wskazuje na potrzebę rozbudowy i modernizacji infrastruktury kolejowej w celu zwiększenia konkurencyjności transportu publicznego.
- Zawiera propozycje projektów związanych z poprawą dostępu do stacji kolejowych oraz ich otoczenia.
- Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Radom (2024):
- W uchwalonym przez Radę Miejską "Studium..." uwzględniono kwestie związane z transportem kolejowym.
- Dokument identyfikuje obszary przeznaczone pod rozwój infrastruktury transportowej, w tym obszary związane z transportem kolejowym.
- Strategia Rozwoju Miejskiego Radomskiego Obszaru Funkcjonalnego:
- Dokument ten analizuje integrację transportu szynowego i kołowego, podkreślając znaczenie kolei w poprawie dostępności komunikacyjnej regionu.
- Strategia wskazuje na potrzebę budowy ekonomicznych podstaw dla integracji transportu szynowego i kołowego, co ma na celu usprawnienie komunikacji w obrębie ROF.
- Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Gmin Obszaru Funkcjonalnego Radomia 2030+:
- Plan ten jest kompleksowym dokumentem rangi strategicznej, opracowanym i wdrażanym przez władze miasta oraz podmioty zaangażowane w realizację polityki transportowej.
- Regionalny Plan Transportowy Województwa Mazowieckiego:
- Dokument ten analizuje stan i rozwój transportu kolejowego na terenie województwa, uwzględniając potrzeby komunikacyjne miast takich jak Radom.
- Zawiera rekomendacje dotyczące rozwoju infrastruktury transportowej, w tym kolei, w kontekście ROF.
- Strategia Rozwoju Województwa Mazowieckiego 2030+:
- Dokument ten podkreśla znaczenie integracji sieci połączeń kolejowych z publicznym transportem autobusowym na poziomie województwa, co ma bezpośredni wpływ na poprawę dostępności komunikacyjnej Radomia.
- Plan Wykonawczy do Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego do 2030 roku w obszarze przestrzeni i transportu:
- Plan zawiera szczegółowe projekty i inwestycje mające na celu poprawę jakości systemu transportowego województwa, w tym rozwój infrastruktury kolejowej, istotnej dla Radomia.
Radom i jego okolice posiadają duży potencjał rozwoju transportu kolejowego, który może znacząco wpłynąć na poprawę funkcjonowania miasta, Radomskiego Obszaru Funkcjonalnego oraz całego regionu. Spotkanie Radomskiej Rady Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT w Resursie Obywatelskiej, poświęcone transportowi szynowemu, ukazało zarówno szanse, jak i wyzwania związane z koleją. W trakcie dyskusji zwrócono uwagę na historyczne znaczenie infrastruktury kolejowej w regionie. W szczególności podkreślono strategiczne położenie Radomia w okresie II wojny światowej, kiedy Niemcy rozbudowali węzeł kolejowy na południu miasta. Przypomniano również projekty z czasów Centralnego Okręgu Przemysłowego, które miały na celu rozwój połączeń kolejowych, lecz zostały przerwane przez wojnę. Jednym z poruszanych tematów była koncepcja tramwaju dwusystemowego, który mógłby poruszać się zarówno po torach kolejowych, jak i miejskich. Choć rozwiązanie to funkcjonuje w wielu krajach Europy, w Polsce napotyka na przeszkody prawne, które wymagają zmian legislacyjnych. Radom mógłby odegrać pionierską rolę w jego wdrożeniu, np. w ramach programu pilotażowego. Radomska Kolej Dojazdowa (RKD) to kolejna propozycja, która opiera się na istniejącej infrastrukturze kolejowej. Jej realizacja mogłaby zwiększyć mobilność mieszkańców, bez konieczności budowy nowych połączeń. Wprowadzenie wspólnego biletu na Koleje Mazowieckie i miejską komunikację publiczną oraz korelacja rozkładów jazdy z potrzebami użytkowników mogłyby uczynić ten system bardziej atrakcyjnym. Dyskusję wzbudziła również kwestia gęstości przystanków kolejowych w granicach miasta. Choć bliskie rozmieszczenie przystanków może poprawić dostępność, wpływa to negatywnie na czas przejazdu i rentowność połączeń. Przykłady z miast takich jak Warszawa i Kraków pokazują, że dobrze zaprojektowane systemy transportowe mogą znaleźć kompromis między dostępnością a efektywnością. Można założyć, że kluczowym elementem rozwoju transportu szynowego w regionie jest promocja istniejących połączeń oraz edukacja mieszkańców, co może znacząco zwiększyć wykorzystanie kolei. Zwrócono uwagę na brak odpowiedniego wsparcia ze strony władz lokalnych oraz mediów, co stanowi istotny problem, który wymaga uwagi, aby w pełni wykorzystać potencjał kolei dla Radomia i jego okolic.
Komentarze
Prześlij komentarz