STREFA - WOLNEGO - PARKOWANIA w RADOMIU
![]() |
Strefa WOLNEGO parkowania na podstawie: MAPY: STREFA PŁATNEGO PARKOWANIA - RADOM - MZDIK.PL [1] |
Nazwą "Strefa WOLNEGO parkowania" określam wybiórcze podejście do opłat za parkowanie w centrum Radomia. Trudno stwierdzić, co dokładnie kieruje Zarządem Dróg w Radomiu przy regulowaniu granic Strefy Płatnego Parkowania (SPP), jednak można dostrzec kilka niepokojących trendów. Po pierwsze, liniowe odwzorowanie strefy wydaje się być rozwiązaniem przestarzałym i wprowadzającym w błąd. Zamiast zapewniać przejrzystość, takie wyznaczenie granic powoduje dezorientację zarówno wśród mieszkańców, jak i przyjezdnych. Kolejną kwestią jest publikacja informacji o strefie w formacie PDF, który jest mało przystępny dla użytkowników. Pliki te są trudne do przeglądania na urządzeniach mobilnych, co dodatkowo utrudnia poruszanie się po mieście i znalezienie aktualnych informacji o opłatach i dostępnych miejscach parkingowych. Na uwagę zasługują również "białe plamy" w systemie parkowania, które przypominają bardziej bizantyjski model zarządzania miastem niż europejskie standardy. Te strefy darmowego parkowania wydają się być wyznaczone w sposób chaotyczny, co utrudnia zrozumienie logiki ich rozmieszczenia. Strefy WOLNEGO parkowania w Radomiu przedstawiono na mapie SPP - MZDiK w Radomiu (monochrom) w formie czerwonych rombów.
![]() |
STREFA PŁATNEGO PARKOWANIA - RADOM - MZDIK.PL [1] |
LINEARNE ODWZOROWANIE: Obecne odwzorowanie mapy Strefy Płatnego Parkowania (SPP) w Radomiu to rozwiązanie przestarzałe, które rzadko spotyka się w większych ośrodkach miejskich o bardziej złożonej siatce ulic. Linie wyznaczające granice strefy nie odwzorowują precyzyjnie rzeczywistego układu SPP i mogą prowadzić do nieporozumień. Przykładem jest parking przy Dworcu Głównym, który jest objęty opłatami, choć zarządzany poza strukturami MZDiK, co może wprowadzać użytkowników w błąd. Wybiórcze podejście do wyznaczania płatnych ulic zdradza archaiczny i niespójny charakter regulacji, które w niewielkim stopniu uwzględniają potrzeby mieszkańców oraz przyjezdnych. Przykłady nowoczesnych rozwiązań z innych miast wojewódzkich pokazują, że mapy oparte na podejściu obszarowym są znacznie bardziej przejrzyste i czytelne dla użytkowników, zwłaszcza dla tych, którzy odwiedzają miasto po raz pierwszy. Przejście od mapy liniowej do mapy obszarowej pozwoliłoby nie tylko na lepszą informację wizualną, ale także ułatwiłoby nawigację i zrozumienie systemu przez użytkowników. Obecna forma, oparta na publikacjach w formacie PDF, utrudnia szybki i wygodny dostęp do informacji, co staje się problematyczne w erze cyfryzacji i wzrastających oczekiwań względem użyteczności miejskich usług. Argumentem za zmianą podejścia jest również fakt, że linearne odwzorowanie jest rozwiązaniem anachronicznym, które nie przystaje do standardów nowoczesnych miast. Radom, aspirujący do miana miasta nowoczesnego, powinien podążać za trendami związanymi z koncepcją Smart City. Modernizacja systemu wyznaczania strefy płatnego parkowania byłaby krokiem w kierunku poprawy jakości życia mieszkańców oraz dostosowania się do europejskich standardów zarządzania miejskim ruchem.
![]() |
STREFA PŁATNEGO PARKOWANIA - WARSZAWA - ZDM.WAW.PL [2] |
DOSTĘP DO INFORMACJI SPP: Publikowanie informacji o Strefie Płatnego Parkowania (SPP) w formacie PDF lub JPG na stronie MZDiK to rozwiązanie dalekie od nowoczesnych standardów. Brakuje funkcji geolokalizacji, co oznacza, że użytkownicy nie mogą szybko sprawdzić, czy znajdują się w strefie płatnego parkowania, czy poza nią. W efekcie kierowcy są zmuszeni szukać parkometrów, które często są rozmieszczone w dużych odległościach od miejsc parkingowych. W takich sytuacjach wielu z nich staje przed dylematem: czy muszą zapłacić za parkowanie, czy nie? Ryzykują tym samym nałożeniem mandatu, co powoduje frustrację i dezorientację. To podejście jest wyjątkowo przestarzałe i może sprawdzać się jedynie w małych miastach o populacji poniżej 10 tysięcy mieszkańców. Jest też szczególnie nieprzyjazne dla osób spoza Radomia, które nie znają lokalnych zasad parkowania. Jeśli celem pobierania opłat za parkowanie w śródmieściu jest zwiększenie rotacji pojazdów oraz efektywne zarządzanie przestrzenią publiczną, to informacje o SPP powinny być maksymalnie łatwe do zrozumienia i dostępne. Na świecie istnieje wiele rozwiązań, które ułatwiają dostęp do informacji o strefach parkowania. Mogą to być chociażby oznaczenia w aplikacjach mapowych, takich jak Google Maps, czy w specjalnych serwisach poświęconych mapom miejskim. Dobrze zaprojektowane oznakowanie graficzne w przestrzeni miejskiej, zarówno poziome, jak i pionowe, jest równie skuteczne. W niektórych miastach granice stref parkowania są dodatkowo podkreślane za pomocą innej nawierzchni – jaśniejszych materiałów, kostki brukowej lub bardziej szlachetnych materiałów wykończeniowych. Radom, jako miasto liczące 200 tysięcy mieszkańców (ostanio ok.180 tyś), zasługuje na bardziej nowoczesne i estetyczne rozwiązania, zwłaszcza w śródmieściu. Wprowadzenie poziomego oznakowania strefy mogłoby nie tylko ułatwić orientację kierowcom, ale także poprawić wizerunek centrum miasta. Niestety, ostatnie działania, takie jak remont chodnika na ul. Traugutta – jednej z głównych ulic historycznego XIX-wiecznego śródmieścia – pokazują, że miasto nadal stosuje najtańsze i najmniej estetyczne rozwiązania, np. kostkę brukową fazowaną. To z pewnością nie sprzyja budowaniu nowoczesnego wizerunku Radomia.
![]() |
STREFA PŁATNEGO PARKOWANIA - KRAKÓW- - ZDMK.KRAKÓW.PL [3] |
STREFA WOLNEGO PARKOWANIA: Jednym z najbardziej niezrozumiałych elementów Strefy Płatnego Parkowania (SPP) w Radomiu jest brak spójnej logiki w pobieraniu opłat na poszczególnych ulicach. Na jednych opłaty są naliczane, podczas gdy na sąsiednich – już nie. O ile brak opłat na części Osiedla Planty można uzasadnić historycznym charakterem tego osiedla (związanego z tradycją Centralnego Okręgu Przemysłowego z lat 30. XX wieku) i potrzebą ułatwień dla mieszkańców, o tyle wyłączenie spod opłat parkingu przy Urzędzie Miasta Radomia jest całkowicie pozbawione racjonalnych podstaw, zarówno praktycznych, jak i ekonomicznych. Urząd Miasta, będący jednym z największych generatorów ruchu w centrum, jest wyłączony z systemu opłat, co sprawia, że parking ten jest przepełniony już od wczesnych godzin porannych. W praktyce oznacza to, że osoby chcące zaparkować na krótko (np. na godzinę czy dwie) nie mają szansy na znalezienie miejsca. Właśnie w tym obszarze opłaty powinny być najwyższe, aby wymusić większą rotację pojazdów i zachęcić kierowców do korzystania z innych miejsc parkingowych, a nawet do wyboru pieszej podróży z obszarów poza strefą. Ponadto, wyłączanie pojedynczych ulic ze strefy płatnego parkowania wprowadza chaos i dezorientację. Kierowcy muszą zgadywać, gdzie strefa obowiązuje, a gdzie nie. Takie rozwiązania nie przystają do standardów współczesnego zarządzania miastem, szczególnie biorąc pod uwagę, że standardem w większości miast jest wyznaczanie strefy jako całościowego obszaru, a nie linii przecinającej poszczególne ulice. Trudno znaleźć uzasadnienie w planie miasta dla takich decyzji, które wydają się być podejmowane arbitralnie, bez szerokich konsultacji społecznych czy analiz. Wszystkie te wątpliwości nasuwają skojarzenia z bizantyjskim modelem zarządzania miastem – decyzje są podejmowane autorytarnie, zza biurka, bez wcześniejszych analiz, symulacji czy konsultacji z branżowymi ekspertami. Brak wariantowych rozwiązań i symulacji usprawniających ruch w centrum sprawia, że zarządzanie SPP w Radomiu pozostaje daleko w tyle za standardami współczesnych miast.
![]() |
SPP - ŁÓDŹ - - UML.ŁÓDŹ.PL [4] |
KONCEPCJA ROZSZERZENIA SPP: Proponowana koncepcja rozszerzenia Strefy Płatnego Parkowania (SPP), prezentowane w materiałach przetargowych MZDiK, budzi coraz większe obawy wśród użytkowników śródmiejskich ulic Radomia, głównie ze względu na jego skalę. W czasach, gdy Radom traci mieszkańców, a centrum zmaga się z dużą ilością pustostanów, planowane zmiany mogą prowadzić do dalszej degradacji śródmieścia, zamiast wspierać jego rozwój. Przykładem jest ulica Żeromskiego, która po eksperymencie z całkowitym zamknięciem dla ruchu kołowego wciąż nie wyszła z kryzysu – dolna część głównej arterii miasta jest w stanie wyraźnej degradacji. Koncepcja rozszerzenia strefy SPP z pewnością nie zachęci potencjalnych najemców do prowadzenia działalności w śródmieściu. XIX-wieczne Śródmieście Radomia, będące jedną z największych atrakcji turystycznych miasta, jest dobrze znane jego mieszkańcom, jednak planistom, którzy odwiedzają to miejsce sporadycznie, wydaje się być niewystarczająco doceniane. Aktualizując poniższy artykuł trzeba dodać że materiały przetargowe wg donisień prasowych obejmują zmiany funkcjonowania obecnie istniejącej strefy bez rozszerzania jej granic.
"Na razie nie jest planowane poszerzenie strefy płatnego parkowania w centrum Radomia. Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji w Radomiu ogłosiło przetarg na dokumentację związaną z funkcjonowaniem strefy. Chodzi o wprowadzenie zmian w sposobie jej funkcjonowania." RADIO.ESKA.PL [8]
![]() |
STREFA PŁATNEGO PARKOWANIA - LUBLIN - - SPP.LUBLIN.PL [5] |
PODSUMOWANIE: Strefa Płatnego Parkowania (SPP) w Radomiu boryka się z wieloma problemami, które wymagają modernizacji i lepszej organizacji, aby sprostać współczesnym wyzwaniom oraz potrzebom mieszkańców i użytkowników śródmiejskich ulic. Obecny system oparty na przestarzałym, linearnym odwzorowaniu granic strefy wprowadza chaos i dezorientację. Mapa, zamiast precyzyjnie odwzorowywać układ ulic i obszarów objętych opłatami, często wprowadza w błąd. Przykładem jest parking przy Dworcu Głównym, który mimo opłat nie jest objęty informacją o strefie. W nowoczesnych miastach stosuje się dokładniejsze odwzorowania obszarowe, które są znacznie łatwiejsze do interpretacji i dostosowane do współczesnych potrzeb. Dodatkowym problemem jest forma publikacji informacji o SPP. Zamiast łatwo dostępnych narzędzi, takich jak aplikacje mobilne z możliwością geolokalizacji, kierowcy muszą korzystać z plików PDF lub JPG zamieszczonych na stronie MZDiK, co jest niepraktyczne i nieprzyjazne użytkownikom. Brak jest rozwiązań, które mogłyby ułatwić korzystanie ze strefy, takich jak intuicyjne oznaczenia granic SPP na mapach, poziome oznakowanie lub różne materiały nawierzchni chodników i jezdni. Tego rodzaju udogodnienia mogłyby nie tylko poprawić orientację w strefie, ale także pozytywnie wpłynąć na estetykę śródmieścia. Niejasna hierarchia opłat na poszczególnych ulicach również budzi wątpliwości. Na jednych opłaty są naliczane, na innych – sąsiednich – już nie, co prowadzi do niepotrzebnego chaosu. Szczególnie wyłączenie spod opłat parkingu przy Urzędzie Miasta Radomia, będącego jednym z największych generatorów ruchu w centrum, jest niezrozumiałe. Brak opłat powoduje, że parking ten jest przepełniony już od wczesnych godzin porannych, co uniemożliwia znalezienie miejsca na krótki postój. W tym przypadku wprowadzenie opłat mogłoby zwiększyć rotację pojazdów, co jest kluczowe dla lepszego zarządzania przestrzenią w śródmieściu. W sytuacji, gdy centrum miasta zmaga się z problemem pustostanów, a ulica Żeromskiego wciąż nie wyszła z kryzysu spowodowanego eksperymentem z zamknięciem dla ruchu kołowego. Niezbędna jest gruntowna modernizacja podejścia do zarządzania przestrzenią miejską, w tym większa transparentność działań, szerokie konsultacje społeczne oraz wdrożenie nowoczesnych rozwiązań, które uczynią centrum miasta bardziej przyjaznym zarówno dla mieszkańców, jak i odwiedzających.
UZUPEŁNIENIE: Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Gmin Obszaru Funkcjonalnego Radomia 2030+ [7] - który został przyjęty uchwałą nr CIV/985/2023 w zeszłym roku i był konsultowany społecznie. Problem polega na tym że w/w Program propnuje rozbudowę Śródmiejskiej i Miejskiej SPP oraz przewidywał serię analiz i badań w celu rozbudowy. Poniżej cyt. z proponowanych działań:
"
7.1.6.1 Działanie 6.1 Rozbudowa SPP
Działanie związane z rozbudową Strefy Płatnego Parkowania powinno obejmować szereg działań powiązanych z wprowadzaniem i późniejszym wdrażaniem działań. Ma ono na celu zbadanie i analizę stanu istniejącego, określenie potrzeb, a także późniejsze zakreślenie planu zmian i obszaru do dalszych analiz, również pod kątem realizacji projektów związanych z wdrażaniem SPP. Wyróżnia się działania w zakresie:
- Analizy stanu istniejącego – badania parkowania mające na celu ustalenie rotacji pojazdów, wraz z określeniem potrzeb i możliwości zmian, w tym: powiększenia strefy płatnego parkowania, zmiany taryfy opłat, uszczelnienia strefy, automatyzacji kontroli, znakowania miejsc postojowych, uniemożliwienia parkowania w miejscach niedozwolonych (zieleń), zmian organizacji ruchu, niezbędnych punktowych inwestycji drogowych potrzebnych do wdrożenia,
- Proponowanego układu docelowego wyglądu Strefy Płatnego Parkowania,
- Opracowania projektów Stałej Organizacji Ruchu Drogowego na potrzebę wprowadzenia Strefy Płatnego Parkowania,
"
str. 72 UCHWAŁY NR CIV/985/2023 RADY MIEJSKIEJ W RADOMIU z dnia 30 października 2023 r. w sprawie przyjęcia „Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Gmin Obszaru Funkcjonalnego Radomia 2030+” z Prognozą Oddziaływania na Środowisko [7]
![]() |
Rys. 7.12 Propozycja SPP w Radomiu Źródło: opracowanie autorów projektu - Uchwały Nr CIV/985/2023 Rady Miejskiej w Radomiu z dnia 30 października 2023 [7] |
AKTUALIZACJA ARTYKUŁU 10 X 2024
na podstawie doniesień prasowych RADOM.ESKA.PL
BIBLIOGRAFIA:
[1] https://mzdik.pl/index.php?id=120
[2] https://zdm.waw.pl/aktualnosci/rozszerzenie-sppn-na-pl-hallera-i-mokotowie-juz-dzis-zloz-wniosek-o-abonament-mieszkanca/
[3] https://zdmk.krakow.pl/nasze-dzialania/zmiany-w-obszarze-platnego-parkowania/
[4] https://uml.lodz.pl/komunikacja-i-transport/kierowca/parkowanie-platne/
[5] https://spp.lublin.pl/
[6] https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-5195f5c7-6b17-45ca-9d33-4961c0c973a1
[7] https://www.bip.radom.pl/ra/rada-miejska/uchwaly/64543,Uchwala-nr-CIV9852023-w-sprawie-przyjecia-Planu-Zrownowazonej-Mobilnosci-Miejski.html
[8] https://radom.eska.pl/miejski-zarzad-drog-i-komunikacji-w-radomiu-chce-wprowadzic-zmiany-w-strefie-parkowania-jednak-na-razie-nie-bedzie-poszerzenia-strefy-aa-oR7B-rRoU-xQgp.html
Komentarze
Prześlij komentarz